Q/A - blandat

Fråga från Sofia.
Hej! jag vill själv åka som utbytesstudent 16/17 men tyvärr tror jag att jag är för gammal för att åka till Australien/nya Zeeland och USA/Kandada (är 17, född i januari 1998), men du själv var 17 när du åkte så jag undrar hur du gjorde? super bra blogg! 
 
Svar: Hejhej, först och främst - tack så mycket! ja det stämmer, jag var 17 när jag åkte och fyllde då 18 under mitt år i USA. De flesta organisationer vill att man ska vara mellan 14-18 år när man åker (högst 18,5 år) Så när jag åkte så fick man inte vara född tidigare än 96.03.01 (med Rotary var det nog dock 96.08.15) och eftersom jag är född i oktober - 96. Så jag var alltså inte för gammal. Nu för året 16/17 så har de flesta organistationerna då en åldersgräns på 98.03.01 till USA och 98.07.01 till Australien. Vilket gör att du är tyvärr ca 2 månader för gammal för ett år i USA... MEN jag såg att med STS så kunde man åka till New Zeeland året 16/17 och vara född 98.01.01. Så för det skulle funka!! om man kollar åldersmässigt. Men jag tycker du ska skriva till alla organisationer som: EF, STS, Explorius, AFS, YFU, INTO, Rotary m.m och berätta att du gärna vill åka men är osäker på om du är för gammal, för ibland kan vissa länder vara mer flexibla än andra och töja lite på åldersgränsen, så kan förhoppningsvis någon organisation ta emot dig för året 16/17 även fast du är någon månad för gammal. Annars så skulle jag rekommendera att kolla in lite mer på året till Nya Zeeland med STS! Hoppas detta hjälpte lite iallafall och att svaret inte blev allt för rörigt. Lycka till!!!! ♥ kramis 
 
ps: kom gärna med en uppdatering om hur det gick sen! 
 
 
Fråga från Anna.
Hej! Jag skulle jätte gärna vilja bli utbytesstudent. Men det ända jag funderar på är om jag skulle vilja vara det en termin/ett halvår eller ett helt år. Vad skulle du rekommendera. Tror du man får ut mycket av sin tid där under endast ett halvår eller tror du det kräva ett helt år för att känna sig nöjd? Kramar! 
 
Svar: Hej Anna! Själv skulle jag helt klart rekommendera att åka ett helt år. Både och för att prisskillanden är inte så stor mellan 5 månader och 10 månader, men mest för att man får ut så mycket mer av att stanna ett helt år. Första halvåret är mer som en...resa typ, med massa massa upplevelser, kulturkrockar och intryck. Medan andra halvåret så har du verkligen lärt känna landet, staden, skolan, personerna och du har fått en helt vanlig (men ack så annorlunda) vardag i ditt värdland, där du nu kan fokusera på att bara njuta och ta vara på varje sekund. Men om du bara har möjligthet att åka ett halvår och det står mellan att fara en termin eller inte alls, så tycker jag abosluuuut du ska åka en termin! för det är ju såklart en upplevelse i sig och du får självklart något ut av det. Det får man hur kort, eller länge man än stannar. Men jag rekommenderar helt klart ett år. KRAM ♥
 
 
Fråga från Mollie.
Hej! Jag har en fråga. Är skolan svårare i USA än Sverige tycker du? Är det svårt att hänga med? :)
Svar: Även fast allt är på engelska, så tyckte jag att skolan är mycket lättare i USA. Det mår vara mer läxor, men svårighetsgraden på läxorna är mycket lägre och under prov så får man nästan alltid ha sina antecknigar, göra det i grupp eller så är det multiple choice, alltså att du har flera svarsalternativ på frågan och du behöver bara ringa in rätt svar. Så enligt mig så är skolan i USA mycket lättare! 
 
 
Om ni har mer frågor så tveka inte att fråga! ♥♥♥
HS

Hej! Betalade dina föräldrar eller hur sparade du ihop så mycket pengar? Tipps till mig som måste samla 40 000 själv?❤




Kom ihåg mig?