Tidslinje - resan till USA

Augusti 2012. Det var året jag bestämde mig för att det är det här jag vill. Jag vill åka till USA som utbytesstudent och jag ska göra det - spelar ingen roll om jag är dörädd. JAG SKA GÖRA DET. Under detta år så bestämde jag mig även om jag skulle åka efter 1an eller 2an. Tillslut valde jag att åka efter 2an och jag är verkligen jätteglad över att jag tog det beslutet. Fick ett år till med min underbara klass som äger så himla mycket, hinner mognar mer och jobba ihop mer pengar och så känns det skönt att man bara har ett år kvar på gymnasiet när man kommer hem, istället för två. 
 
Januari - Augusti 2013. Val av organisation. Det finns hur många som helst, ena dagen skulle jag åka med EF, andra dagen med YFU, tredje dagen med AFS och sen tillbaka till EF och så pågick det sådär ett tag. Jag gjorde en slags tabell, där jag skrev upp alla organisationer och vad de erbjöd, priser etc. STS & Explorius åkte bort ganska fort, eftersom det använder sig av underorganisationer - vilket jag inte var intresserad av. Ville åka med en organisation som var de hela vägen och inte ha en organisation i Sverige och en i USA. Det stod mellan YFU & EF, men magkänslan sa EF. Så det fick de bli! Fick ett datum av mina föräldrar då jag kunde söka in - 19 augusti. 
 
Men en vecka innan så får vi upp ögonen för Rotary. Det känns trygga, de är billigare, dom känns väldigt seriösa och det är en ideell organisation. Samt så är det min mammas tandläkare som är ansvarig för ungdomsutbytet i Luleå Rotaryklubb. Vilket sammanträffande! Så människorna som jobbar där gör det för att de är intresserade, inte för att tjäna pengar. Det är dom jag vill åka med. Så nu kör vi. Det var även här i augusti jag skaffade tre olika jobb för att tjäna ihop fickpengar till mitt utbytesår. 
 
 
September - November 2013. Här går jag på "intervju" för Rotary, jag börjar även fylla i massa papper i min ansökning. Jag gör en läkarundersökning, tandläkarundersökning, skriver ett brev, mina föräldrar skriver ett brev, skickar med bilder på mig, mitt hus, intressen, frågar min lärare om hon kan svara på några frågor om mig och så vidare. TIPS TILL BLIVANDE UTBYTESSTUDENTER: BÖRJA I TID!!!!!
 
Januari - Februari 2014. Här får jag skicka in mina mått, eftersom jag skulle få en skräddarsydd kavaj, skickar samt in info på vilken storlek jag behöver på min pikétröja och info om mig själv till visitkort och namnbricka. Detta är saker som följer med om man åker med Rotary. 
 
Mars 2014. I början av mars fick jag äntligen det efterlängtade placeringbeskedet. Som jag har längtat! det var i ett stort kuvert, mamma och pappa satt med filmkameror för att filma min reaktion - som tyvärr inte blev som jag hade hoppas. När man åker med Rotary så får man önska 6 länder man skulle kunna åka till. Vilket jag egentligen tycker är väldigt dumt, för det är ju bara ett land jag vill till. USA. Men på mitt papper så står det att jag har hamnat i ett distrikt som innehåller USA... och Kanada. Washington State om det blev USA, British Columbia om det blev Kanada.
 
 
Blev så himla besviken och ledsen, ville ju verkligen bara till USA och nu var det endast 50% att min dröm skulle bli sann. Senare tog mamma reda på att jag hade blivit preliminärt placerad i Kanada. Hej tårar. Kändes som min dröm hade blivit krossad och det var inte ens mitt fel. Det var inte jag som hade orsakat detta. Kanada är säkert ett jättebra land, men det är inte det som var min dröm. Vi mejlade och ringde folk fram och tillbaka och hade gett upp till 99,9%, samt sök till EF som plan B. Gjort en intervju med EF och även blivit antagen hos dem. Men då en trevlig dag, 23 mars, fick vi ett mejl att de hade lyckas placera mig i Okanogan, Washington! Vilken lättnad alltså. 
 
April 2014. Här fick jag veta mitt prelimiära avresedatum, 18 augusti. Spännande! Sista april fick jag ett trevligt samtal från en person i USA, vad chockad jag blev när såg att det stod på telefonen att samtalet kom från WASHINGTON. Personen som ringde berättade att han var min kontaktperson. Han pratade både med mig och min mamma och han verkade mycket trevlig. Dock så var min engelska inte bra, var helt chockad över att han ringde och det blev helt kaos i hjärnan och hade svårt att koncentrera mig haha. Hade tidigare varit lite orolig att de skulle omplacera mig i Kanada igen, men nu kändes det 100% säkert och det har aldrig känt så här verkligt förut - JAG SKA VERKLIGEN TILL USA! galet är bara förnamnet. 

Maj 2014. Skrev och frågade min kontaktperson om han visste något om vilka som skulle vara mina värdfamiljer. När man åker med Rotary så ska man prova på att bo i 2-3 värdfamiljer. Jag fick ett mejl med två namn. På värdmamman och värdpappan i min första värdfamilj. Wow. JAG HAR ETT NAMN. Detta var helt sjukt. Detta händer verkligen - jag ska åka. Väntade med spänning på att de skulle mejla mig och berätta lite mer om sig själva. 12 maj kom det mejlet, från min första värdfamilj, jag fick veta lite om dom och de berättade att jag ska gå på Okanogan high school! kommer ha gåavstånd till skolan - perfekt. 
 
Juni 2014. Denna månad så fick jag lite grejer från Rotary, jag fick en kavaj, pikétröja, väska, pins, svensk flagga, och visitkort. Jag fick också lite papper från USA som jag behövde inför min visumansökan som jag började med, bokade även en tid på ambassaden. En dag i juni så ringde min kontaktperson mig, för andra gången! Nu denna gång så blev jag inte lika chockad av samtalet och min engelska var mycket bättre än förra gången, haha så det var skönt. Började blogga också. 
 
Juli 2014. Åkte till Stockholm för att besöka amerikanska ambassaden, mycket köande och en intervju senare så var jag klar och visumet var fixat. Mycket skönt var det att ha det bortgjort! Fick även samma dag ett mejl från min andra värdfamilj, där det berättade lite om sig själva och vad jag såg från mejlet så verkade det mycket bra!! Så 9 juli var en superbra dag. I slutet av juli fick jag även ett mejl från min tredje värdfamilj och även med dom så känns det mycket bra.
 
Augusti 2014. Nu är vi inne på samma månad som jag faktiskt åker. Här blir det besök på banken, telia, tar den sista vaccinationen osv osv. Mycket förberedelser helt enkelt. Hade två "hejdå-nu-åker-jag-på-ett-utbytesår-middag", en med mina vänner och en med släkten. Jättekul att träffa alla en sista gång innan utbytesåret. Jag har inte varit så jättenervös innan, men en vecka innan jag for började nerverna komma. Att säga hejdå till min familj var det jobbigaste jag har gjort, gud vad man grät. Pappa följde med i sista sekund till Stockholm och var med på mötet, samt sov över på hotellet. Det var skönt att ha honom där, det gjorde allt lite lättare. 
 
Nu är det i slutet av november, om mindre än två veckor flyttar jag in hos min andra värdfamilj, jag går på high school, spelar basket, jag har fått vänner från alla världens hörn, är med i yearbook, bor i ett amerikansk hus, bor i usa, ja, helt enkelt lever ett amerikansk liv. Detta är bland det tuffaste jag har gjort och de första dagarna var jätte jobbiga, jag ville bara avbryta allt och komma hem igen. Men också det bästa jag någonsin har gjort, jag trivs superbra här! Jag har klarat av tre månader, åtta kvar. I CAN DO IT. 
 

Mycket snyggt upplagt, du är en info- klippa! Puss




Kom ihåg mig?